Gaming thumbnail

WWF vs. WCW – Wrestling-spillenes Monday Night War

I sen-90’erne raserede ”The Monday Night War” på amerikansk TV, hvor WWF og WCW udkæmpede en bitter strid på seertal hver mandag aften. WWF med sine Monday Night RAW udsendelser, og WCW med Nitro.

Men også på en anden front blev der i perioden kæmpet om et marked – som i sidste ende afspejlede striden der udspillede sig på TV-skærmene hver mandag.

Videospilsmarkedet var i slutningen af 90’erne delt mellem særligt konsollerne PlayStation og Nintendo64, mens udvalget af wrestlingspil var delt imellem forskellige udgivere. De der fik særlig indflydelse i kampen mellem WCW og WWF var Electronic Arts, Acclaim og THQ, der kæmpede om rettighederne til de to mastodonter.

wcw-vs-the-world

WCW vs. The World – februar 1997

I 1997, mens WCW dominerede mandagene med NWO og Sting, udkom spillet WCW vs. The World til PlayStation. Spillet blev udgivet af THQ, og var udviklet af AKI Corporation i Japan. Mens spillet ikke var perfekt, var 3D-grafikken i spillet med til at revolutionere genren, og var grobund for den videre udvikling af wrestling-spil. Med en imponerende rosterstørrelse for sin tid, var der masser af muligheder for at få stillet sin wrestling-lyst. Hjemmesiden Allgame.com gav spillet 4/5, mens Gamespot skrev ” There are some problems with the play, and the sound is a bit lackluster, but the sheer number of characters and options make up for the deficiencies.”

WCW-Nitro

WCW Nitro – 1997

Samme år udgav WCW også spillet Nitro, der også under THQs banner, men produceret af Inland Productions, blev udsendt til PlayStation. Spillet fik en noget mere blandet reaktion, og blev hovedsageligt kritiseret for sit kedelige styresystem.

worldtour

WCW vs. NWO World Tour – november 1997

Mens WCW fortsat havde et af de mest givtige år i sin historie, blev der også sat en milepæl i videospilshistorien, da WCW vs. NWO World Tour i November 1997 udkom til Nintendo64. Spillet blev lynhurtigt en bragende succes og vandt samme år prisen for bedste kampspil hos Academy of Interactive Arts & Sciences, og endte med at sælge over en million eksemplarer.

warzone

WWF Warzone – ca. august 1998

I 1998, da WWF, med ”Stone Cold” Steve Austin som front-figur, var ved at få fodslag I “The Monday Night War”, udkom WWF Warzone til PlayStation og Nintendo64. Spillet blev velmodtaget af de fleste anmeldere, og høstede med sit nyskabende gameplay for sin tid mange rosende ord.

wcw-nwo-revenge-image678390

WCW/NWO Revenge – november 1998

I 1998 udkom WCWs opfølgning på succesen WCW vs. NWO World Tour – og det var et klart skridt i den rigtige retning. Spillet vandt, ligesom WCW vs. NWO World Tour året før, prisen for bedste kampspil hos Academy of Interactive Arts & Sciences, og blev inden for den første måned det bedstsælgende spil i Nordamerika.

WCW_-_NWO_Thunder_[NTSC-U]-2

WCW Thunder – december 1998

Ligesom 1998 på mange måder var ”the last hurrah” for WCW, blev WCW/NWO Revenge også det sidste højdepunkt i WCWs spiludgivelser. WCW Thunder var en gentagelse af WCW Nitro-spillet fra 1997, og blev stærkt kritiseret fra stort set alle fronter. Det blev også den sidste WCW-udgivelse fra THQ, der kort tid efter fik en aftale i hus med WWF. Spillet solgte over en million eksemplarer til trods for dens alt andet end favorable modtagelse.

242-WWF_Attitude-4

WWF Attitude – juli 1999

Opfølgeren på WWF Warzone blev også Acclaims sidste WWF-udgivelse. Spillet fik en okay modtagelse de fleste steder, men virkede på mange måder en smule gammeldags i forhold til WCW/NWO Revenge-udgivelsen fra året før. Acclaim fik efterfølgende fat i ECW-licensen, som resulterede i to spiludgivelser, inden ECW lukkede dørene i 2001.

wwf-wrestlemania2000-4

WWF WrestleMania 2000 – oktober 1999

Mens WWF var begyndt for alvor at dominere mandagsprogrammerne, fik THQ erhvervet sig WWF-licensen. Den første udgivelse i dette regi kom ikke synderligt lang tid efter WWF Attitude var røget på hylderne, men kunne med AKI Corporation som producent nyde godt af det veludviklede gameplay fra WCW vs. The World, WCW vs. NWO World Tour og WCW/NWO Revenge. I den sidste udgivelse af magasinet Nintendo Power blev WWF WrestleMania 200 rangeret som nummer 223 på en liste over de bedste spil nogensinde til Nintendo64.

wmayhem3

WCW Mayhem – december 1999

Da THQ ikke længere havde licensen til WCW, overtog Electronic Arts. Det var en tung byrde at løfte arven efter de enorme succeser WCW vs. NWO World Tour og WCW/NWO Revenge, og ligesom WCW i 1999 sakkede bagud i forhold til WWF, blev WCW Mayhem også modtaget med blandede følelser. Flot grafik, men dårligt gameplay. God lyd, men dårlig create-a-wrestler funktion. Spillet høstede i sidste ende ikke nært den samme succes som WCW-udgivelserne fra THQ tidligere havde gjort.

WWF_Smackdown!_[NTSC-U]-5

WWF SmackDown! – marts 2000

WWF SmackDown! var den første eksklusive PlayStation wrestling-titel fra THQ siden WCW vs. The World i 1997, og blev startskuddet til en spilserie der stadig den dag i dag kører (nu under 2K-banneret). Spillet blev velmodtaget ved sin udgivelse, og opnåede hurtigt at blive en bestseller i blandt andet Storbritannien.

wcw-backstage-assault

WCW Backstage Assault – november 2000

Året efter WCW Mayhem blev udgivet, kom spillets opfølgning: WCW Backstage Assault. Det var på mange måder en nytænkning af wrestling-genren – og ikke nødvendigvis på en god måde. Spillet havde eksempelvis ingen wrestling-ring. Derudover var grafikken og styresystemet blevet mere kluntet i forhold til Mayhem. Spillet blev generelt negativt modtaget – og var det sidste spil WCW nogensinde udgav.

sd2

WWF SmackDown! 2 – november 2000

Mens gameplayet i WWF SmackDown! 2 var meget lig det man så i forgængeren, der var udgivet blot otte måneder tidligere, var der allerede klare forbedringer at se. Flere kamptyper og en udvidet storymode var med til at give spillet en universelt positiv modtagelse hos anmeldere.

no_mercy_1

WWF No Mercy – november 2000

WCW sang I slutningen af 2000 på sidste vers, mens WWF havde kurs mod stjernerne. Også på videospilsfronten så landskabet sådan ud. THQ udgav WWF No Mercy til Nintendo64 samtidig med WCW Backstage Assault, og forskellene er ekstreme. Mens WCW Backstage Assault tog flere skridt baglæns fra sin forgænger WCW Mayhem, udvidede WCW No Mercy med blandt andet end langt bedre create-a-wrestler del, nye kamptyper og storylines. Spillet blev det sidste WWF-spil produceret af AKI Corporation, da THQ bevægede sig i retningen af PlayStation2-eksklusive titler som opfølgning på WWF SmackDown! og WWF SmackDown! 2.